Nederland achter MEILANDJES, maar grote bedrijven laten familie vallen na Erica’s “Rot op joh, met je boerka’

0

(Beeld: Coverfoto Erica, de motor achter de Meilandjes: Maxime Meiland)

Na kaartenmaker Hallmark en matrassenfabrikant Emma hebben ook huidverzorgingsmerk Nivea, HelloFresh, Wasparfum.nl  en chocolademerk Milka gezegd niet meer te willen samenwerken met de familie Meiland na opmerkingen van Erica Meiland over mensen met een hoofddoek. Maar het grootste deel van de Nederlanders neemt het op voor de familie en PVV-leider Geert Wilders roept zelfs op tot een boycot van de bedrijven die hun deals met de familie hebben gestopt. “Hou op met het sarren en boycotten van de Meilandjes. Voor mij geen Emma Matras, Hallmark, Hello Fresh en Nivea meer. Ik ben er klaar mee. Erica Meiland is een dappere vrouw. Ze verdient steun van ons allemaal!”


Tit representatief onderzoek van Hart van Nederland onder ruim 3200 deelnemers blijkt dat 63 procent van de mensen het niet terecht vindt dat bedrijven om de uitspraken van Erica breken met de Meilandjes. 28 procent vindt het wel terecht dat de bedrijven hun samenwerking opzeggen.

De steun voor de familie Meiland is vooral te vinden bij rechtse stemmers. De achterban van VVD, PVV, CDA, FvD, JA21 en BBB steunen allen in grote meerderheid de tv-familie in deze rel. Onder linkse stemmers is meer begrip voor de bedrijven te vinden, al is alleen bij stemmers van GroenLinks en BIJ1 een aanzienlijke meerderheid te vinden die voor de breuk is. D66’ers en PvdA’ers zijn verdeeld, met ieder slechts 52 procent steun voor de beslissing van de bedrijven.


In haar recent verschenen biografie Erica, de motor achter de Meilandjes, geschreven door Jan Dijkgraaf, doet Erica Renkema verschillende uitspraken over onder meer moslims en Turkse Nederlanders. Die laatste groep noemt ze “klaplopers die allemaal geld naar Turkije sturen” en waar “de grenzen echt voor dicht” moeten.

Over de islam zegt Renkema dat die “veel ellende” brengt, zoals “terrorisme, maar ook die onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes.” Mensen die een boerka dragen, omschrijft ze als “pinguïns”. Over hoofddoeken in het algemeen is Renkema kritisch. Tegen Shownieuws zei ze dat ze “niet tegen een hoofddoek” kan. “Dat moet er gewoon niet zijn”.

Werkgever Talpa, die de reallifesoap van de Meilandjes uitzendt op SBS 6, reageert in een statement aan het AD met: ‘Onze samenwerking met de familie Meiland betreft het programma dat we met hen maken: Chateau Meiland. Het programma geeft een unieke blik in het bijzondere leven van de familie en staat bekend als luchtig amusement over het wel en wee van het gezin. Binnen die kaders van onze samenwerking doen we uitspraken over de familie en/of gebeurtenissen. Overige (prive)zaken en/of samenwerkingen, buiten het programma om, komen voor rekening van de familie zelf. Talpa is voor vrijheid van meningsuiting en tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen.’

Erica laat het AD weten geen commentaar te willen geven op de kwestie.

Eerder zei ze tegen Shownieuws: “Ik ben volgens hen een racist. Maar volgens mij zijn moslims geen ras dus dat kan niet.” Ze is absoluut niet bang en komt ook niet terug op haar woorden. “We moeten gewoon kunnen zeggen wat we willen. Het is mijn mening.”



Erica zei  ook nog steeds achter haar uitspraken te staan. “Pinguïns zijn dat ja. Ja, ik kan niet tegen een hoofddoek, echt niet. Ik denk dat heel veel mensen erover denken zoals ik erover denk. Je hebt hele goede islamieten hoor – en daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen – en ik ben ook echt niet tegen vluchtelingen, maar ik ben wel heel erg tegen mensen die hier komen om te profiteren.”