FOTO’S EN VIDEO – BINNENKIJKEN in het superluxe NIEUWE VLIEGTUIG van KONING WILLEM-ALEXANDER en MAXIMA

0
Officieel heeft het kabinet nog een besluit genomen, maar het zal niemand verbazen als er eind 2017 een Boeing Business Jet op Schiphol landt getooid met de registratie PH-KWA, waarbij de laatste drie letters staan voor Koning Willem-Alexander. Nog voor het eind van jaar zou premier Mark Rutte eindelijk zijn handtekening zetten onder de offerte voor het nieuwe regeringsvliegtuig die er nu al maanden ligt. Een offerte die nu nog slechts op details -wel of geen marmeren badkamer bijvoorbeeld- nog ingevuld moet worden. En daarbij hebben Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima een flinke vinger in de pap.

Voor de bijna 100 miljoen die een Boeing Business Jet kost heb je dan wel een vliegend paleis. Compleet met, naar wens, marmeren badkamer, multi mediakamer en een tweepersoonsbed zo groot je het maar wilt. De offerte ligt er al, zo bevestigt Boeing. Het wachten is nog slechts op de handtekening van premier Rutte, maar dat zal niet lang duren want Koning Willem-Alexander, die nu een brevet heeft voor het regeringstoestel, de Fokker 70, laat zich omscholen tot piloot in een Boeing.


Koning Willem-Alexander, zo weten zijn intimi, wil altijd zelf het vliegtuig willen kunnen besturen waarin hij vliegt. Dus begint de Koning medio 2017 aan een minstens anderhalve maand durende en minimaal 25.000 euro kostende opleiding zodat hij als piloot met een Boeing kan vliegen. Dat de koning ervoor kiest om een vliegbrevet te halen voor een Boeing, moet volgens de RVD niet uitgelegd worden als dat het nieuwe regeringstoestel, ook een Boeing wordt.

Maar mocht het ‘toevallig’ toch zo zijn, en alles wijst daarop, dat het kabinet voor de in de normale uitvoering als passagiersvliegtuig 78,3 miljoen dollar, toch een slordige 70 miljoen, kostende kist kiest dan wordt de rekening nog fors hoger.

Voor de Koninklijke uitvoering komt daar nog een slordige 15 a 20 miljoen bij, maar dan hebben Koning en Koningin alle keus, natuurlijk in overleg met premier Rutte die de rekening betaalt, om het interieur naar koninklijke hand te zetten en er een echt vliegend paleis van te maken. De klant kan het zo gek -lees zo duur- maken als hij of zij dat wil. En die klant mag dan de Nederlandse staat zijn Koning en Koningin denken -net als vroeger Koningin Beatrix- mee.

Bij de renovatie van de nu te koop staande Fokker 70, werd in 2008 in de Koninklijke stallen zelfs een nagebouwde VIP-vliegtuigcabine neergeplant. Er kwamen stoelzittingen in drie soorten naar de stallen naast Paleis Noordeinde. Zo kon koningin Beatrix de meest, voor haar, comfortabele variant kiezen. Het regeringstoestel mag dan vooral gebruikt worden door ministers en staatssecretarissen alleen de interieurwensen van het Koninklijk paar worden meegenomen.

En te kiezen valt er, qua inrichting, wel het nodige. Op de site waar vliegtuigbouwers Boeing haar Business Jets aanprijst hebben verschillende interieurspecialisten zich uitgeleefd om te laten zien hoe je van het toestel een vliegend paleisje kan maken. Een marmeren badkamer? Geen probleem. Klassieke of moderne inrichting? Koning en Koningin zeggen het maar. Een mooi wit kingsize bed? Hoe groot, breed of rond wilt u het hebben? Een multi mediakamer aan boord? Welke variant kiest u? Wat betreft is het interieur echt de sky is the limit.

Het spreekt dat aan luxe een prijskaartje hangt. En dat prijskaartje kan oplopen tot 20 miljoen dollar. Dat is dan bovenop de basisprijs voor de normale uitvoering als passagiersvliegtuig van 78,3 miljoen dollar.

UNIEKE FOTO’S! – BINNENKIJKEN in de PH-KBX, het vliegtuig van KONING WILLEM-ALEXANDER en MAXIMA dat u nu kunt kopen voor een prikkie