De Groene Draeck. de zeilboot van prinses Beatrix wordt compleet gestript en gerenoveerd. Kosten onbekend, maar wat we mogen weten is dat de kosten van de renovatie hoger zijn dan het vastgestelde vijfjarenbudget van 435.000 voor het reguliere onderhoud dat prinses krijgt van het ministerie van Defensie. De meerkosten betaalt Beatrix uit eigen zak.
De Groene Draeck van Beatrix is een lemsteraak, een traditioneel Fries zeilschip, en is dit jaar 65 jaar in de vaart. Het schip wordt intensief gebruikt door de prinses, haar familie en gasten. De Groene Draeck wordt al sinds september 2021 niet meer gebruikt vanwege de grootschalige renovatie en revisie van vrijwel het gehele schip. Het schip wordt van binnen en buiten gestript. De romp wordt van binnen en buiten geconserveerd en installaties en inrichting waar nodig worden hersteld of vervangen. De verwachting is dat het zeiljacht aan het eind van de zomer van 2022 weer vaarklaar is.
De kosten zijn hoger dan het vijfjarenbudget van 435.000 dat voor de periode 2021 tot en met 2025 door het ministerie van Defensie. Het meerbedrag komt voor de rekening van de prinses, die de Groene Draeck in 1956 voor haar achttiende verjaardag cadeau kreeg van het Nederlandse volk. De Staat schonk haar het onderhoud.
Ten behoeve van het vaststellen van de onderhoudsbehoefte voor de onderhoudsperiode 2021-2025 is in 2020 – in opdracht van het ministerie van Defensie – een extern onderzoek uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. Hieruit blijkt dat een zogenaamde volledige refit ofwel grootschalige renovatie nodig is. Dit houdt in dat het schip van binnen en buiten wordt gestript, de romp van binnen en buiten wordt geconserveerd en installaties en inrichting waar nodig worden hersteld of vervangen. Voor het onderhoud is kennis en ervaring met deze schepen nodig, die niet meer aanwezig is bij het ministerie van Defensie. De renovatie wordt met tussenkomst van de Dienst Koninklijk Huis (DKH) uitgevoerd door een specialistische werf.
Bij de bouw van de Groene Draeck in de jaren 50 is gebruikgemaakt van destijds moderne technieken en materialen. Desondanks, en ondanks het grondige onderhoud de afgelopen 65 jaar, is het schip door de jaren heen onderhevig geweest aan o.a. corrosie door reguliere slijtage en weersinvloeden. Daarnaast zijn meerdere systemen aan boord verouderd, zoals het elektrische systeem en de gasinstallatie. Tijdens het onderzoek is gebleken dat het schip op meerdere punten niet langer aan de huidige veiligheidseisen voldoet.
De renovatie wordt uitgevoerd door specialisten die bedreven zijn in ambachtelijk (hand)werk. Zo vergt de behandeling van het houtsnijwerk – dat uniek is voor de Groene Draeck – diepgaande kennis van de eigenschappen van verschillende houtsoorten en de beste manier om deze te bewerken en te conserveren. Ook voor het restaureren van delen van de tuigage is gerichte kennis en ervaring vereist. Verder wordt voor veel werkzaamheden, zoals herstel van de stalen romp, het leggen van een nieuw houten dek en het restaureren van het interieur gebruikgemaakt van experts m.b.t. Lemsteraken.