Willem-Alexander en Maxima op vakantie: Het mag wat kosten (voor €860.000 vliegen op kosten van de staat)

0

Willem-Alexander en Maxima op vakantie: het mag wat kosten. In de begroting van de koning voor 20121 staat dat hij voor 860.000 euro, 50.000 euro meer dan dit jaar, privé mag vliegen op kosten van de Staat. Niet alleen met het luxe regeringsvliegtuig met het VIP-interieur dat zelfs een prestigieuze prijs won, maar ook met ingehuurde privéjets/helikopters en de Gulfstream IV van de Koninklijke Luchtmacht.

Dat laatste doet koning Willem-Alexander maar zelden, want hij vindt de oude Gulfstream ‘geen fijne kist’.
Het liefst vliegt de koning met de PH-GOV, waar hij onder het genot van een kopje koffie, er zijn drie Italiaanse, 6000 euro per stuk, koffiezetapparaten aan boord, of een drankje en hapje aan boord gebracht door Galley Cuisine, gespecialiseerd in VIP catering prinsheerlijk kan Netflixen op een monitor van 42 inch.


Reizen de kinderen mee dan kunnen ze via een speciale ontworpen app op hun iPhone en iPad kijken naar films die op het entertainment systeem aan boord staan. Natuurlijk is er ook state of the art wifi aan boord van fabrikant Eclipse, die via speciale antennes op het toestel het wifi-signaal via de Ka-, Ku- en L-band heeft geïnstalleerd dat er voor zorgt dat er altijd verbinding is met de grond. Of de captain moet met zijn speciale knop in de cockpit, maar dat gebeurt slechts in noodgevallen, het toestel van de buitenwereld afsluiten.

Staan er dit jaar 80 uur koninklijk gebruikt gereserveerd voor het regeringsvliegtuig in 2021 zijn dat er 86 uur (een extra tripje Griekenland?), tegen 5.314 euro per uur, begroot. Die koninklijke privé- en vakantievluchten worden formeel uitgevoerd door KLM, zo worden de bemanning en stewardessen worden geleverd door de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij. De koning mag met zijn 737 vliegbrevet ook zelf als co-piloot achter de stuurknuppel zitten om zijn vereiste vlieguren te halen.

Dit jaar maakte, zo weet regeringsvliegtuigdeskundige Menno Swart, de koning privévluchten met de PH-GOV naar Salzburg, voor de wintersportvakantie in Lech (heenvlucht 22 februari-terugvlucht 7 maart), voor een lang weekend Griekenland met Maxima zonder de kinderen (heenvlucht 10 juli, terug op 13 juli), naar Griekenland voor de zomervakantie (heen 17 juli, terug 30 augustus) en het veel bekritiseerde herfstvluchtje naar Griekenland (heen 16 oktober, terug per KLM 17 oktober).

De PH-GOV mag dan officieel een regeringsvliegtuig zijn, het GOV staat voor governement, in praktijk is het ‘gewoon’ de kist van de koning en zijn familie. Wie van de bijna 100 miljoen kostende Boeing Business Jet gebruik mag maken staat in de laatste versie Besluit gebruik van het regeringsvliegtuig en luchtvaartuigen van de krijgsmacht van 1 mei 2019. Met voorrang, zoals in het besluit te lezen valt, mogen de Koning en echtgenoot of echtgenote met de kist vliegen.

© RVD – Jeroen van der Meyde

Maakt de koning geen gebruik van het vliegtuig dan kunnen de Minister-President, ministers en staatssecretarissen met het toestel reizen wanneer de vlucht onderdeel is van een reis waarvan het doel een openbaar belang dient. Zij worden gevolgd door prinses Beatrix die aan boord mag gaan van de PH-GOV waar doelmatigheid, veiligheid of privacy dit met zich brengen.

Na prinses Beatrix mogen ook de andere leden van het koninklijk huis met de PH-GOV vliegen indien zij de Koning vertegenwoordigen. Prinses Amalia mag, vanaf de dag dat zij achttien jaar wordt op 7 december 2012, als de vermoedelijke opvolger van de Koning het vliegtuig gebruiken wanneer de vlucht onderdeel is van een reis uit oriënterend oogpunt in het licht van zijn toekomstige functie. Dan zijn er nog de andere leden van het koninklijk huis, behoudens de Koning en echtgenoot of echtgenote, die de PH-GOV ook mogen gebruiken als de vlucht onderdeel is van een reis waarvan het doel een openbaar belang dient.