Pagina titel ...

Treft vloek van RTL nu ook Eva Jinek?

0

Wordt aan het rijtje namen van presentatoren die het veld moesten ruimen, Humberto Tan, Twan Huys en Art Rooijakkers, omdat ze niet scoorden op de late avond bij RTL, over een tijdje ook de naam van Eva Jinek toegevoegd? Jinek, die bij haar nieuwe baas 1.2 miljoen verdient en afdwong dat haar programma niet onderbroken wordt door een reclameblok wat RTL ook nog eens zo ongeveer 50.000 euro per uitzending kost, blijkt tot nu toe haar verwachte gewicht in goud niet echt waard te zijn. Waar ze op NPO1 vorig jaar regelmatig een marktaandeel van tegen de veertig procent haalde is dat marktaandeel bij RTL bijna gehalveerd.

De vraag lijkt niet of maar wanneer de Luxemburgse bazen van Peter van der Vorst  (48), programma-directer RTL Nederland, bij hem op de deur kloppen voor een goed gesprek om hem te bewegen in ieder geval zijn paradepaardje op de late avond, Jinek, weer te laten onderbreken door minimaal een reclameblok.


In zijn enthousiasme om in zijn eerste jaar op de stoel van programmadirecteur direct fors te scoren betaalde Van der Vorst niet alleen de hoofdprijs, gefluisterd wordt 1.2 miljoen, om Eva Jinek (41) binnen te halen, maar ging hij ook akkoord met de eis van Jinek om haar latenightshow te laten maken door haar eigen, duurdere, producent PilotStudio van Ewart van der Horst. En Eva kreeg het ook voor elkaar dat haar programma de eerste twee maanden zonder reclameonderbrekingen op commerciële zender te zien zou zijn. Een ‘grapje, dat RTL in twee maanden -40 uitzenddagen- tegen de 2 miljoen euro aan inkomsten kost, want een goed gevuld reclameblok in een programma als Jinek levert rond de 50.000 euro per avond op.

Peter van der Vorst (Screenshot RTL)

Een financiële gok die zich, in de gedachten van Peter van de Vorst, zou uitbetalen als Jinek zich na twee maanden reclameblokloze uitzendingen zich op zijn RTL definitief gevestigd zou hebben als de takshowkoningin van Nederland en adverteerders in de rij zouden staan om tegen toptarieven hun waar in Jinek te mogen promoten.

Een gok van Van der Vorst die bijna niet leek te kunnen mislukken nadat de NPO het gat van Jinek en ook de ook nog bij de NPO vertrokken, 59 jarige, Jeroen Pauw bleek te gaan vullen met de talkshow Op1 met vijf wisselende presentatieduo’s. Welmoed Sijtsma & Sander Schimmelpenninck, Giovanca Ostiana & Tijs van den Brink, Willemijn Veenhoven & Erik Dijkstra, Carrie ten Napel & Charles Groenhuijsen en Sophie Hilbrand & Hugo Logtenberg zouden vanaf 6 januari iedere werkdag van de week een talkshow voor hun rekening neme en de strijd met Eva aan gaan. Het op het radioprogramma Met het Oog op Morgen op NPO Radio 1 geïnspireerde idee van NPO-baas Frans Klein (54) werd door alle kenners weggehoond en bij RTL wreef men zich nog maar eens extra in de handen en rekende men zich nog rijker. Maar na twee weken lijkt de gok van Peter van der Vorst, het meer dan vorstelijke salaris van Jinek en investeren in de toekomst door voor twee miljoen aan reclameblokken te schrappen, een hele dure te worden.

Bij het bekend worden van de eerste kijkcijfers van het ‘commerciële’ Jinek  ging de vlag nog in top bij RTL. Jineks RTL-debuut, overigens na de kijkcijfertopper The Voice en nog zonder de concurrentie van talkshow Op1, trok maar liefst 1,7 miljoen kijkers en was voor Jinek ook direct de meest bekeken uitzending uit haar hele carrière. Haar beste  kijkcijfers ooit bij de publieken, waar ze vijftien werkte, scoorde ze in 2017 in een uitzending van Jinek waar Patricia Paay aan tafel zat om te praten over haar uitgelekte sekstape. Daar keken 1,4 miljoen mensen naar.

De vreugde op de RTL-burelen was echter maar van korte duur. 72 Uur om precies te zijn toen de kijkcijfers van de eerst dag, maandag 6 januari, dat Jinek en Op1 tegenover elkaar stonden. De NPO bleek RTL’s trucje om een reclameblok te skippen te hebben gekopieerd en liet Op1 ook nog eens twee minuten eerder beginnen dan Jinek op RTL. Wat echt niemand in omroepland had verwacht gebeurde. Het eerste Op1-duo, Willemijn Veenhoven & Erik Dijkstra, trok 1,1 miljoen kijkers, terwijl Jinek maar liefst 701.000 kijkers minder scoorde dan bij haar commerciële debuut en bleef steken op 999.000 kijkers.


En die, eerste, hoge kijkcijfers van Op1 bleken geen eendagsvlieg. Ook na de eerste volle week scoorde Op1 met gemiddeld 963.000 kijkers beter dan Jinek met 911.000 kijkers. Op1 scoorde in die eerste week zelfs  nog beter dan Jinek voorheen deed op NPO 1. Jinek en Peter van der Vorst mochten zich troosten met de gedachte dat dankzij de dure Eva in jaren RTL niet zo goed had gescoord op de late avond. Voor Eva Jinek waarschijnlijk een schrale troost want ze maakte in haar eerste week bij RTL ook haar minst bekeken uitzendingen in vele, vele jaren.

En dan was  de gifbeker voor Jinek nog niet echt leeg, want in haar tweede volle uitzendweek op RTL, gingen haar kijkcijfers ook nog eens omlaag. Het weekgemiddelde daalde met maar liefst 16 procent tot 744.000 kijkers. Alleen afgelopen vrijdag won Jinek nipt van Op1, maar een teken aan de wand is dat na de kijkcijfertopper The Voice 48 procent van de RTL-kijkersweg zapten bij het begin van Eva!

Afgelopen week, de derde week van de talkshowooorlog tussen Op1 en Jinek staat Op1 nog altijd voor, maar het verschil met de gelijktijdig uitgezonden Jinek wordt wel iets kleiner. Waar Op1 de derde  week uitkwam op gemiddeld 780.000 kijkers noteerde Jinek een iets lagere 762.000 kijkers. Een ietwat vertekend cijfer want de talkshow op vrijdag na kijkcijfertopper the Voice trekt het Jinek-gemiddelde aanzienlijk omhoog. Het staat nu 11-4 voor Op1 in de strijd met Jinek.

Humberto Tan in zijn laatste RTL Last Night

Eva Jinek doet het op RTL4 wel aanzienlijk beter dan haar voorgangers Humberto Tan (in zijn laatste periode), Twan Huys en Art Rooijakkers, maar verliest op de meeste avonden nog wel van  Op1.

Jinek doet het ook beter dan Beau van Erven Dorens die de laatste vier maanden van 2019, zo rond de 500.000 kijkers per avond scoorde . Beau, die overigens denkt dat zijn talkshowcarrière na de komende zomer toch voorbij is als het RTL 4 lukt om Matthijs van Nieuwkerk, die zo goed als zeker vanwege te weinig salaris vertrekt bij de NPO, in huis te halen en die te laten afwisselen met Eva op de late avond.

Met Eva Jinek mag programmadirecteur Peter van de Vorst er letterlijk een paar honderdduizend kijkers hebben ‘bijgekocht’ op de late avond , de koele cijfers wijzen uit dat zijn Eva de afgelopen drie  weken 11 van de 15 dagen minder kijkers trok dan Op1 met haar kopie van Pauw, maar dan zonder Jeroen Pauw en met wisselende presentatieduo’s. Na drie weken ‘talkshowoorlog’ is een ding zeker: de eerste slag is voor Op1 en Eva Jinek mag hopen dat zij niet terecht gaat komen in het illustere rijtje van de bij RTL gevallen talkshowhosts  Humberto Tan, Twan Huys en Art Rooijakkers.

Share.

Comments are closed.

error: Inhoud is beveiligd! Voor het overnemen van tekst, beeld en/of videomateriaal van Hollywood Huizen neemt u contact op met eurofunuitgevers@gmail.com
");pageTracker._trackPageview();