Pagina titel ...

Poen, poen, poen: Meilandjes sturen advocaat af op gebruikers kreten Wat Goeeeeeed! en Mij niet bellen

0


(Beeld: Play 4/CP)

Alles is voor Martien… Wijnen, wijnen, wijnen of Wat Goeeeeeed! afdrukken op t-shirt of een mok kan je beter maar niet doen. Dan stuurt de familie Meiland je namelijk vanuit hun hoofdkantoor in Noordwijk een advocaat op je dak. Geld verdienen aan de Meilandjes wordt namelijk niet op prijs gesteld.

Op zeker twee site, bol.com en spreadshirts.nl, bieden twee bedrijfjes t-hirts, tassen en andere prullaria aan met vaak door Martien Meiland gebezigde kreten in de realitysoap chateau Meiland. Zo werden o.a. Wijnen, wijnen, wijnen, Wat Goeeeeeed! en Mij niet bellen gebruikt om t-shirts op te leuken.

En dat is nu tegen het zere been van Martien Meiland. Volgens de Meilandjes, zo schrijft bekendeburen.nl, wekken de makers de indruk dat het gaat om door de familie aangeboden waar. De familie kondigt dan ook aan naar een advocaat te stappen om het misbruik aan te pakken.



(Lees verder onder foto)

Vraag is alleen of de Meilandjes juridisch een poot hebben om op te staan.  Een slogan of kreet komt namelijk niet zomaar voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking. Om auteursrecht te krijgen, moet die gekwalificeerd kunnen worden als een ‘werk’. Dat betekent dat de zin origineel dient te zijn en de bedenker bepaalde vrije creatieve keuzes moet maken bij de totstandkoming ervan.

Is de slogan te algemeen, zoals bij ‘Drie Dwaze Dagen’, dan gaat de auteursrechtelijke bescherming niet op, zo valt te lezen op solv.nl.  de vraag is dus of Wijnen, wijnen, wijnen, Wat Goeeeeeed! en Mij niet bellen ook niet te algemeen zijn om auteursrechtelijk te beschermen.

Pikant is wel dat Maxime Meiland vorig jaar eigen kledinglijn, Monciel, op de markt bracht. Die felgekleurde jasjes en hartjestruien werden geen hit. Ook al omdat het 1 op 1 kopieen waren van uit de webwinkel van AliExpress waar de kleding ook eens veel minder kostte. .