Marco Borsato doet ‘Dotannetje’: 97.000 Instagram-volgers hebben nepprofiel

0

Hoe groot is de schade voor Marco Borsato na een jaar waarin zijn affaire met Iris Hond uitlekte, de scheiding met Leontine werd uitgesproken, hij moest verhuizen, werd overvallen en met een depressie thuis kwam te zitten? Zeker is dat het aantal volgers van Marco op sociale media een deuk heeft opgelopen, maar nog opvallender dat dat lijkt te worden gemaskeerd door bijna 100.000 volgers met een nepaccount. Doet Marco Borsato een ‘Dotannetje’.

Jarenlang zette zanger Dotan hij een trollenleger in om zichzelf te promoten op sociale media. Hij werd  april 2018 ontmaskerd toen de Volkskrant dat onthulde. De trollen zette hij in om zichzelf te promoten op sociale media. Regelmatig plaatsten ze lyrische berichten op sociale media of vielen ze zelfs andere artiesten aan. De Volkskrant ontdekte dat Dotan die trollen al sinds 2011 gebruikte en dat er zeker 140 accounts actief waren.


Doet Marco nu hetzelfde als Dotan? Volgens weekblad Privé zijn maar liefst 97.000 volgers van het Instagramaccount van Borsato nep. Op verzoek van het weekblad dook een databureau in het account en komt daarbij met opvallende bevindingen.

@Borsato heeft nog altijd een behoorlijke online achterban, maar aanzienlijk kleiner dan een jaar geleden voor de storm over zijn vreemdgaan en de scheiding met Leontine losbarstte. Privé schrijft dat wie de grafiek van de afgelopen zes maanden erbij pakt, ziet dat het aantal volgers per maand gestaag is gezakt van 593.000 naar het huidige aantal van 583.000 volgers.

Maar, dan komt het, volgens het rapport is echter ruim 16% van Marco’s volgers nep, oftewel: automatisch gegenereerde fake-profielen die door bedrijven en particulieren kunnen worden aangekocht om volgersaantallen op te krikken. Dat zou betekenen dat er nog eens bijna 97.000 volgers moeten worden afgetrokken van het totaal, wat zijn daadwerkelijke aantal op ‘slechts’ 476.000 brengt.

Volgenshet door het weekblad ingeschakelde databureau is is Marco online het populairst bij vrouwen (74,77%), een stuk minder bij mannen (25,23%). De meesten volgers komen uit Nederland (80,56%), gevolgd door onder meer België (7,03%), Spanje (2,85%) en Amerika (1,02%).

Marco scoort online, 19,87%, het best in de categorie 18-24 jaar, gevolgd door 25-34 en 45-64 jaar met beide zo’n 17%. Zelf is de zanger wel meer mensen gaan volgen. Van 891 in juni steeg dat aantal naar 914 nu.