GOED NIEUWS! Loeki de Leeuw maakt bij EK-voetbal comeback in STER-reclame

0

Goed nieuws! Loekie de Leeuw keert terug in de reclameblokken van de publieke omroep! Voor het eerst tijdens het komend EK-voetbal deze zomer en daarna, als kijkers en adverteerders positief reageren, weer net als vroeger in ieder reclameblok bij publieke omroep! Loeki de Leeuw vrolijkte van 1972 tot 2004 de reclame van de Ster op in korte filmpjes, die vaak aan het begin en einde van de reclameblokken te zien waren. De vier seconden durende filmpjes draaiden om Loeki’s onhandigheid. Hij had nagenoeg geen tekst, maar zijn vaste kreet Asjemenou werd wereldberoemd in Nederland.

Ster-directeur Frank Volmer kondigt komst van de legendarische Loeki aan. “Een van mijn voorgangers is ermee gestopt omdat het te duur werd. De verloren zendtijd, het maken van de filmpjes en de rechten maken het bij elkaar heel kostbaar. En het gaat om gemeenschapsgeld. Maar ik heb het vertrouwen dat we eruit komen. Áls Loeki terugkeert, zal dat in eerste instantie zijn rond evenementen als het EK voetbal. Afhankelijk van hoe publiek en adverteerders reageren, kunnen we het vervolgens uitbouwen.”


Volmer reageerde in de DPG-kranten op een hartekreet van oud-Ster-baas Chris Smeekes die al jaren probeert de comeback van het reclameleeuwtje af te dwingen. De 93-jarige Loeki-ambassadeur is op een persoonlijke missie. ‘Ik zal niet sterven voordat Loeki terug is op televisie”, zei Chris Smeekes gisteren in de DPG-kranten. De voormalig directeur van de Ster zegt vorig jaar 20.000 euro uit eigen zak te hebben betaald voor een onafhankelijk onderzoek naar de waarde van het Nederlandse reclame-icoon. Smeekes meent dat Loeki de enige manier is om de reclameblokken van de publieke omroep aantrekkelijker te maken. “Dit is om de NPO overeind te houden, Loeki is een goudmijn!” () “Het kostte honderdduizenden guldens per jaar, maar het leverde vele miljoenen aan goodwill op”, zegt Smeekes.

Het nieuwe rapport dat Smeeks op eigen kosten liet maken bewijst volgens hem een ‘schreeuw om de leeuw’. Uit het onderzoek van Motivaction Research and Strategy onder ruim duizend tv-kijkers tussen de 18 en 90 jaar blijkt dat twee derde een terugkeer van Loeki de Leeuw op televisie toejuicht. Ook denken drie van de vijf kijkers dat het leeuwtje de aantrekkelijkheid van reclame zal vergroten.

Loeki’s ’s kreet ‘Asjemenou’ was begin vorig jaar eenmalig weer te horen in een reclameblok vóór het NOS Achtuurjournaal, het resultaat van een actie van NPO Radio 2-dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte. Zij begonnen een petitie die in een mum van tijd ruim 21.000 keer werd ondertekend.