Koning Willem-Alexander krijgt naast de bijna 100 miljoen kostende regeringsvliegtuig, een Boeing Business Jet, nog een tweede toestel om van a naar b te vliegen met zijn gezin. De regering is op zoek naar een gebruikte Gulfstream 650 van maximaal 100 miljoen euro als tweede regeringsvliegtuig. Een toestel dat wordt uitgerust met een zelfbeschermingssysteem tegen luchtdoelraketten. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima mogen 25 uur gebruik maken van de Gulfstream-zakenjet van de Koninklijke Luchtmacht.
De aanschaf van Boeing business jet van bijna 100 miljoen maakt de Gulfstream als (tweede) regeringsvliegtuig niet overbodig. Het toestel is van Defensie en de piloten zijn militairen, dus zij kunnen risicovolle conflictgebieden bereiken. Het civiele regeringsvliegtuig wordt bestuurd door piloten van KLM die niet overal mogen landen.
De ‘Luchtmacht Één’ van de Koninklijke Luchtmacht stond al langer op de nominatie om vervangen te worden. Uit een gepubliceerde aanbesteding blijkt, dat er wordt gezocht naar een gebruikte Gulfstream 650. Het toestel mag niet ouder zijn dan acht jaar en maximaal 2500 vlieguren op de klok hebben. Met een beoogd vliegbereik van 12000 kilometer, kan de Gulfstream 650 aanzienlijk verder komen dan de huidige Gulfstream IV. Ook heeft de G650 twee stoelen meer (veertien in plaats van twaalf).
In 1995 kocht Nederland het vliegtuig van een Texaanse lingeriekoning. Daarvoor was een Arabische sjeik de eigenaar. De oorspronkelijke protserige stijl, zoals een met wit leer beklede toiletdeksel, is altijd behouden gebleven.
De laatste jaren kampte de V-11 met een slechte reputatie wat betreft inzetbaarheid. Minister Bijleveld van Defensie strandde in 2018 nog met de pechkist op de Azoren. De regering durfde vanaf dat moment het niet aan om de koning en zijn gezin met de oude ‘Gulf’ te laten vliegen. Defensie schreef zelf vorig jaar in een persbericht: “Dit in 1987 gebouwde militaire passagiersvliegtuig is technisch verouderd en aan het einde van zijn levensduur. Het vliegtuig vertoonde de laatste jaren steeds meer mankementen. Daarnaast was het bereik te klein evenals het aantal passagiers dat kan meevliegen. Daarom is besloten de Gulfstream vervroegd te vervangen.”
Het nieuwe toestel wordt ook uitgerust met een ‘zelfbeschermingssysteem tegen luchtdoelraketten’. Dit kunnen hittefakkels zijn (‘flares’) maar ook elektronische apparatuur. Het nieuwe toestel mag tussen de 25 tot maximaal 100 miljoen euro kosten moet in 2021 in dienst worden genomen.