Kassa voor Jumbo! De Snollebollkes juichcapes zijn bij de grootgrutter niet aan te slepen. De kindermaat is zelfs al uitverkocht. Wie een juichcape wil moet eerst voor 100 euro aan boodschappen doen en mag dan de juichcape, zo hartstochtelijk op tv aangeprezen door Snollebolleke-voorman Rob Kemps, voor maar €4.99 kopen. Bepaald geen spotprijsje, want zo’n juichcape kost inkoop nog geen halve euro! De laagste prijs garantie van Jumbo is dan ook op de juichcape niet echt van toepassing.
Deze sportzomer gaan we volgens Jumbo allemaal van links naar rechts met de enige echte Snollebollekes juichcape om als superfan onze sporters er een oranje feestje van te maken. Maar het grootste feestje vieren ze op het hoofdkantoor van de keten in Veghel, want de juichcapes zijn een ongekende winstpakker. Wie zo’n juichcape wil moet eerste voor 100 euro boodschappen doen bij Jumbo om tien spaarzegels te bemachtigen. Een volle spaarkaart plus €4,99 is goed voor het bemachtigen van die juichcape, aangeprezen door Snollebollekes-voormqn Rob Kemps die nu al weken in Jumbo tv-commercials te zien is met een Oranjeversie van zijn megahit Links Rechts.
“Ik hoop heel Nederland enthousiast te krijgen om samen in klein comité van links naar rechts te gaan en dit massaal te delen, zodat we alsnog massaal achter onze sporthelden kunnen staan,” prees Kemps, die een paar ton zou toucheren voor zijn medewerking en het gebruik van het nummer Links Rechts van zijn Snollebollekes, de actie aan. In de reclame is Kemps de aanvoerder van de Oranje superfans. Er vormt zich een legioen van Oranjefans achter Snollebollekes die van links naar rechts gaan.
En met succes, want de kinderversie van de juichcape is al uitverkocht. Honderdduizenden juichcapes zijn inmiddels bij elkaar gespaard. En dat betekent KASSA voor Jumbo, want moet de klant eerst 100 euro uitgeven aan boodschappen en dan nog €4,99 bijbetalen voor de juichcape de inkoopsprijs van de juichcape is een fractie van die €4.99 die de klant moet betalen.
Op Alibaba worden de juichcapes van Jumbo aangeboden voor 60 dollarcent bij grote aantallen, zo ongeveer 0,50 euro! Het maakt dat Jumbo op het cadeautje een meer dan leuke winstje maakt van meer dan vier euro. Voor de juichcape lijkt de laagte prijs garantie in ieder geval niet van toepassing.
Jumbo vaart wel bij de actie. Volgens De Telegraaf heeft Jumbo dankzij de juichcape enkele tienden van procenten marktaandeel gewonnen, wat een bedrag van tientallen miljoenen is is in een markt van ruim 44 miljard euro.
De KNVB is not amused over de juichcape en stuurde afgelopen week een sommatie naar Jumbo om de reclame te staken of aan te passen omdat de voetbalbond de juichcape ziet een product met verwijzingen naar het EK-optreden van het Nederlands elftal. Jumbo doet dit in zijn reclame met Snollebollekes, de feestact van cabaretier en zanger Rob Kemps, voor de zogenaamde juichcape officieel niet. Toch vindt de KNVB dat er sprake is van ambush marketing, wat inhoudt dat er reclame gemaakt wordt zonder daar sponsorgeld voor te betalen. De officiële lezing van de KNVB is dat men ‘opkomt voor de belangen van van onze partners, die veel investeren in het Nederlandse amateur- en betaald voetbal’.
In de brief van de KNVB aan Jumbo is bezwaar gemaakt tegen ‘gebruikmaking van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades in de commercial’, omdat de voetbalbond deze Oranjeparades rond wedstrijden organiseert. Ook het in beeld brengen van de ‘Oranjecamping’ en het gebruik van het nummer Links Rechts, sinds het EK van 2017 het ‘lijflied’ van de Oranje Leeuwinnen, is tegen het zere been van de KNVB. De voetbalbond eiste aanvankelijk uitleg en riep Jumbo op om de reclame te staken of aan te passen.
Jumbo wees dit af en in eerste instantie dreigde de KNVB dan met ‘verdere maatregelen’, maar uiteindelijk werd hiervan afgezien.
De juichcape van Jumbo is volgens het bedrijf niet alleen bedoeld voor voetbalfans. “Of het nu gaat om het EK voetbal, Max in de F1, de wielrenners tijdens de Tour of de Olympische sporters. Nederlanders juichen altijd samen, maar helaas kan dat dit jaar niet vanwege alle maatregelen. We brengen daarom het feest naar de mensen toe, zodat we verantwoord kunnen juichen,” liet Snollebollekes Rob Kemps weten.