Pagina titel ...

KASSA! CHANTAL JANZEN haalt sieraden voor haar webshop bij AliExpress: van €6.43 voor €100

0


Doet Chantal Janzen een Maxime Meilandje? Haalde Maxime een complete kledinglijn van AliExpress, verdrievoudigde de prijzen en bood ze aan als eigen ontwerp Chantal Janzen verkoopt in de webshop van haar &C de armband Wald Berlin Girls gemaakt van zoetwaterparels, strijkkralen en 925 zilveren details voor honderd euro. Een armband die verdacht veel lijkt op de op AliExpress aangeboden armband Wald Berlijn Smiley Dude met zoetwater Parels. Prijs: 6.49 euro.

Verkoopt Chantal Janzen sieraden die bij AlieExpress €6.49 kosten in de webshop van haar blad &C voor €100? In de winkel op haar site &C verkoopt Chantal Janzen kleding, beautyproducten en sieraden. Waar ze die sieraden inkoopt lijkt nu ook duidelijk. Op de site van het Chinese AliExpress.


Zo heeft een ketting die Chantal in haar webshop aan de vrouw probeert te brengen wel erg veel weg van een ketting die ook op AlieExpress te vinden is. Het gaat om een ketting met nepparels, kralen en letters in de kleuren roze en rood. Chantal vraagt in haar webshop honderd euro rond voor de ketting. De begeleidende tekst: “Wit T-shirt, mooi paar jeans en deze ketting met ‘girls’ om je nek: kan niet stuk. Hij is trouwens ook heel geschikt om weg te geven aan een van de leukere vrouwen in je leven. De ketting is gemaakt van een vrolijke mix kralen en letters.”

Een bijna identieke ketting is ook op het Chinese AlieExpress te vinden. Alleen de prijs is een stuk later. Bestel je een ketting dan betaal €18.99. Het je een webshop en bestel je grotere aantallen dan daalt die prijs naar €6.49. Die prijzen zijn overigens inclusief verzending. Mocht Janzen AliExpress hebben als leverancier voor haar ketting die ze voor 100 euro verkoop dan maakt ze een leuk winstje.


Een leuk winstje dacht Maxime Meiland ook te maken toen ze eind juni 2020, haar nieuwe kledinglijn Monciel op de markt bracht. “Kleding is altijd al een passie geweest. Ik heb de opleiding Mode en Handel gevolgd in Haarlem waarna het verlangen naar een eigen kledinglijn alleen maar groeide”, liet ze weten in het persbericht over de lancering van haar kledinglijn Monciel.

“In de jaren dat ik in Frankrijk woon heeft de klassieke Franse mode mij geïnspireerd onder andere tot chateau waardige items. De collectie heb ik ontworpen/geselecteerd naar items en vormen die ik zelf mis op de huidige markt. Omdat de items verschillende stijlen bevatten is er voor ieder wat wils.”

Bij de aankondiging van Maxime’s kledinglijn, eind april 2020, kwam er direct kritiek en werd gesuggereerd dat ze de kledingstukken niet zelf had ontworpen. De kledingstukken die te zien waren in haar eigen online realityserie Wat wil Maxime? leken regelrecht van de Chinese webwinkel AliExpress te komen.

Onder andere de hartjestrui, de groene blazer en het roze jurkje die ze voor het eerst liet zien in haar webserie Wat wil Maxime? waren gewoon, en goedkoper, te bestellen via de populaire Chinese site AliExpress. Ook het tasje dat ze liet zien was daar te koop.

RTL Boulevard ontdekte het bedrog toen het afbeeldingen van de kleding van Maxime door de zoekmachine van AliExpress haalde op zoek naar vergelijkbare items. Maar in plaats van kleding die lijkt op de ontwerpen van Maxime, kwamen de ontwerpen zelf tevoorschijn op de Chinese webwinkel.



Maxime’s Estelle jurk, Hearted sweater en Gia blazer kon je voor een fractie van Maxime’s prijs op AliExpress kopen. De felroze Estelle jurk ging voor 149 euro over Maxime’s digitale toonbank, terwijl je het in de Chinese webwinkel voor 39 euro op de kop tikt.

Na de kritiek op het van jatwerk, zei Maxime dat ze sommige stoffen zelf ontwierp en gaf ze het volgende statement aan RTL Boulevard. “In mijn collectie gebruik ik stoffen uit China. Sommige stoffen heb ik zelf ontworpen, andere stoffen hebben een patroon dat gemaakt is door de fabriek daar. Ik laat mij inspireren door alles in mijn omgeving. Van het leven op het chateau, tot toffe outfits die ik zie op straat. Mijn ambitie is om een collectie samen te stellen waarin ik mijzelf zie en waar ik de Nederlandse vrouw een plezier mee hoop te doen.”

Die Nederlandse vrouw was een andere mening toegedaan en kocht de ontwerpen niet. Midden mei 2020 sloot monciel.nl definitief.