Pagina titel ...

Interview bracht reeks gebeurtenissen op gang die eindigde met haar dood – Werd prinses Diana misbruikt door BBC?

0

Wacht Groot-Brittannië een Dianagate gelijk aan Watergate, waarbij Amerika’s president Nixon gedwongen werd af te treden? Na 25 jaar komt er een officieel onderzoek over de manier waarop het controversiële interview dat prinses Diana in 1995 aan de BBC gaf tot stand is gekomen. Een interview waartoe Diana zou zijn verleid door haar vervalste bankafschriften te laten zien die het bewijs leverden dat mensen in haar naaste omgeving haar geheimen, voor veel geld, naar de media lieten lekken in opdracht van het Britse hof. Een vraaggesprek dat een reeks gebeurtenissen in gang zette die twee jaar later eindigde met Diana’s dood in een tunneltje in Parijs. Grote vraag: wist de BBC-top van het bedrog dat uiteindelijk Diana het leven kostte.

Bol.com deal van vandaag: Tot 50% korting op haarverzorging



23 miljoen Britten keken in november 1995 naar het spraakmakende interview met prinses Diana (60) waarin zij vertelde over haar huwelijksproblemen met prins Charles (72). 25 jaar na het beroemde interview start nu een onderzoek naar de totstandkoming van dat gesprek, waartoe interviewer Martin Bashir (57) de prinses zou hebben verleid door haar vervalste bankafschriften te laten zien die het bewijs leverden dat mensen in haar naaste omgeving haar geheimen, voor veel geld, naar de media lieten lekken in opdracht van het Britse hof.

Het maakte dat een woedende en gekrenkte Diana in het destijds geruchtmakende vraaggesprek met BBC verslaggever Martin Bashir intieme details over haar huwelijk met prins Charles op tv vertelde. Haar huwelijk vatte Diana kort en bondig samen met ‘er zijn drie mensen in dit huwelijk en dat was een beetje druk” doelend op de affaire van Charles en Camilla Parker Bowles (73).

Lees verder onder advertentie

Het interview maakte dat koningin Elizabeth (94) eiste dat Charles en Diana, die al sinds 1992 een eigen leven leidde, officieel zouden scheiden. De scheiding werd een jaar later afgerond met als gevolg dat de beveiliging van Diana door Buckingham Palace, nu zij niet meer getrouwd was met de troonopvolger, werd afgebouwd. Een jaar later vindt Diana de dood bij een eenzijdig auto-ongeluk in een tunneltje in Parijs.

Tina Brown (67) is 43 jaar als haar vriendin Diana Spencer in1997 overlijdt. De goede vriendin van de prinses en schrijfster van het in 2007 verschenen De Diana Chronicles, een standaardwerk waarvoor Brown meer dan 250 met mannen en vrouwen uit de intieme kring van de prinses interviewde, is er van overtuigd dat het onder valse voorwendsels tot stand gekomen interview uiteindelijk tot de dood van de prinses hebben geleid.

“Het naar nu blijkt vervalste bewijsmateriaal dat in 1995 leidde tot Diana’s rampzalige BBC-interview heeft een reeks gebeurtenissen op gang gebracht die twee jaar later eindigde met haar dood. Ze had na het zien van die vervalste bankafschriften besloten dat ze geen mensen meer om zich heen wilde hebben die verbonden waren met het Britse hof. Ze was er van overtuigd dat die haar bespioneerden. Dus ook de koninklijke beveiligers wilde ze niet meer. Het maakte dat ze op de dag van haar dood was overgeleverd aan een opgetrommelde dronken chauffeur die voor Mohamed Al Fayed (91), de vader van haar toenmalige 42-jarige vriend Dodi, werkte. Als ze gewoon een koninklijke beveiliger bij zich had gehad, zou ze vandaag nog in leven zijn. Zo’n beveiliger zou nooit dronken achter het stuur gaan zitten en ook niet op zo’n roekeloze manier gereden hebben. Het ongeluk zou gewoon niet zijn gebeurd”.


Tina Brown wijst ook met de beschuldigende vinger naar Diana’s broer, Charles Spencer (56), die betrokken zou zijn geweest bij het overhalen van zijn zus om het interview aan Bashir te geven. “Diana’s keuze om het interview aan Bashir te gunnen was opmerkelijk. Ze kende de man niet. Haar broer wel. Bashir zou eerst die vervalste bankafschriften aan Charles Spencer hebben laten zien. Die zou een goed woordje hebben gedaan naar Diana.”

Dat er nu alsnog een officieel onderzoek komt naar de manier waarop Dina overgehaald werd is opmerkelijk. Al snel na het interview gingen er al verhalen rond dat Diana in een val zou zijn getrapt opgezet door interviewer Martin Bashir. De BBC stelde al snel een onderzoek in, met als uitkomst dat de toen 57-jarige Bashir niets te verwijten viel.

Dat bleek toch anders te liggen bleek recent in de ITV-documentaire ‘The Diana interview: revenge of a princess’, over het schandaal rond het beroemde tv-interview met de prinses uit 1995. Zo beweert Earl Spencer (56), de broer van Diana, in de documentaire de prinses destijds werd belogen en gemanipuleerd om haar vertrouwen te winnen en haar voor de camera’s te krijgen. Hij eiste dat de BBC een onderzoek zou starten naar hoe journalist Martin Bashir in 1995 een tv-interview regelde met zijn zus.

De BBC gaf niet veel later al toe dat de bankafschriften die Bashir liet zien – waarmee hij dus wilde aantonen dat er informatie over Diana werd gelekt vanuit het hof – in elkaar geknutseld waren waren door een grafisch ontwerper. Dat kon ook moeilijk anders, want die grafisch ontwerper, Matt Wiessler, bevestigde na de ITV-documentaire dat hij de bankdocumenten vervalst had en zei boos te zijn over de volkomen oneerlijke’ manier waarop hij al in 1996 bij het interne BBC-onderzoek tot zondebok werd gemaakt. ‘Ik was een grafisch ontwerper en ik deed wat me door Bashir gevraagd werd. Het is een beetje alsof je de pen de schuld geeft voor het schrijven van een smerige brief.” Wiessler beweert ook dat hij op dat moment niet wist waarvoor de nep-documenten zouden worden gebruikt en pas dat na het interview met Diana besefte wat er gebeurd was.

De in het nauw gebrachte BBC verontschuldigde zich schriftelijk bij de broer van prinses Diana. Maar in dezelfde brief valt ook te lezen: “Volgens de gegevens van de BBC verklaarde de prinses van Wales dat ze de nagemaakte documenten niet heeft gezien en dat ze geen rol hebben gespeeld bij haar beslissing om deel te nemen aan het interview.”

Pikant is ook dat nu na 25 jaar plotseling in de archieven van de BBC een handgeschreven dankbriefje van Diana is gevonden waarin zij schrijft dat ze blij was met de manier waarop haar interview door Panorama was uitgezonden. Het briefje is inmiddels overhandigd aan de opperrechter die het onderzoek leidt.
Tina Brown, de goede vriendin van Diana, zegt dat een interview met Diana waarbij ze haar gal zou spuwen er toch ooit wel was gekomen. Vervalste documenten of niet. “Laten we eerlijk zijn, het was een van de meest controversiële interviews uit de tv-geschiedenis. Ze heeft de dingen die ze gezegd heeft bewust gezegd. Ze had alle tijd gehad om na te denken over wat ze ging zeggen. Dus zelfs als ze dacht dat ze verraden werd, of ze werd opgespoord of bespioneerd of wat dan ook, ze zou toch hebben gezegd wat ze wilde zeggen.’

Bashir, die sinds 2017 religie-redacteur is voor de BBC, houdt zich inmiddels schuil. Volgens de BBC kan hij niet reageren omdat hij ‘momenteel herstellende is van een viervoudige hartbypassoperatie en door het oplopen van COVID-19 eerder virus ‘. Of Bashir echt zo ziek is valt te betwijfelen. Hij werd door een Britse krant op straat gefotografeerd met een net gekochte fles wijn en een afhaalmaaltijd onder zijn arm.
Vraag is nu nog of ‘primeur van de eeuw’ van Bashir uiteindelijk de Watergate van Bashir en de BBC wordt? De nieuwe directeur-generaal van de BBC heeft in ieder geval beloofd “achter de waarheid te komen” van het schandaal. Waarbij de belangrijkste vraag is of de BBC-bazen destijds wisten van het bedrog van Bashir en daar hun fiat aan hadden gegeven.

Prins William(38) is blij dat er nu een onafhankelijk onderzoek, onder leiding van een voormalig opperrechte, komt,over de manier waarop het televisie-interview met zijn moeder tot stand is gekomen. “Dit onafhankelijke onderzoek is een stap in de goede richting”, liet de prins in een verklaring weten. “Het moet de waarheid boven tafel brengen over de werkelijke omstandigheden die hebben geleid tot het Panorama-interview en de daaropvolgende beslissingen die destijds door de BBC zijn gemaakt.”

Steun HollywoodHuizen: Koop via onze partnerlinks bij Bol.com en Amazon



Share.

Comments are closed.

");pageTracker._trackPageview();