Advocaat The Voice-slachtoffers: ‘Makers wisten al in 2019 van wangedrag na tip van JOHN DE MOL

0

Het management van ITV Studios, het bedrijf dat The Voice of Holland maakt, waren voor de uitzending van BOOS al jaren op de hoogte van de misstanden op de werkvloer bij het programma. Al in 2019 werd de makers van The Voice door John de Mol op de hoogte gesteld van een klacht over die misstanden bij het programma die hij had ontvangen.

Dat zei advocaat Sébas Diekstra, die vier slachtoffers van The Voice vertegenwoordigt, bij Jinek. Volgens Diekstra was Rick Brug, die nu in het management van ITV zit, al drie jaar geleden, in 2019, door John de Mol op de hoogte gesteld van een klacht die hij had gekregen over misstanden bij The Voice.


Sébaswijst op het interview dat John de Mol gaf in de veelbesproken uitzending van BOOS over het Voice-misbruik. Hierin vertelt John over de kandidate die in 2019 aan de bel trok bij zijn creative producer Linde de Jong over ongewenst gedrag door bandleider Jeroen Rietbergen, de toenmalige vriend van Linda de Mol en zwager van John.

Linde de Jong, heeft vervolgens een gesprek gehad met de kandidate en haar moeder. “Daarna is Linde direct naar ons zakelijk directeur gelopen en samen zijn ze op diezelfde dag bij mij op kantoor terechtgekomen”, aldus de mediamiljardair destijds.

Die zakelijk directeur is Rick Brug, benoemt John zelf in het interview. Sébas: “Die melding is uiteindelijk begraven. Dat is intern afgehecht. Jeroen Rietbergen heeft een waarschuwing gekregen, maar wat saillant aan die hele situatie is: Rick Brug, dat is de zakelijk directeur geweest, heeft de situatie helemaal scherp gehad, in kaart gehad.”

Diezelfde Rick zit nu in het management van ITV, aldus Sébas. “En ITV heeft begin januari een persbericht naar buiten gebracht waarin RTL en ITV zeggen van niets te weten. Dus het managementlid van ITV, dat betrokken is geweest bij het begraven van de melding tegen Jeroen Rietbergen, heeft een persbericht naar buiten gebracht dat zij van niets wisten.”

Hij vervolgt: “Nou ja, bij mijn cliënten gingen alle alarmbellen op rood en die willen dus no way meer met ITV spreken. Het vertrouwen in dat advocatenkantoor was al onderkoeld, maar nu ze weten dat een groot deel van de Talpa-directie gewoon in ITV is gekomen en zich bemoeid heeft met een melding die niet serieus is genomen…”

Advocaat Diekstra zegt dat de melding van John de Mol in 2019 ‘is begraven’, onder meer door toedoen van Brug. “Het persbericht dat RTL en ITV van niets wisten, klopt dus niet.

ITV liet dit jaar na de uitzending van BOSS een onderzoek instellen door advocatenkantoor Van Doorne. Volgens Diekstra durven slachtoffers zich daar niet te melden. “Het kantoor levert prima werk, maar is wel ingehuurd door ITV. Je weet dus uiteindelijk niet wat er met die informatie gebeurt, en of het tegen je gebruikt gaat worden of niet.”

Diekstra wil dat Mariëtte Hamer, de nieuwe regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag, een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek doet naar de misstanden rondom The Voice of Holland te doen. “Alleen door goed onderzoek te doen kan er uiteindelijk echt recht worden gedaan aan de slachtoffers”, stelde Diekstra eerder al. Hij vreest dat verdere aarzeling om de misstanden aan te pakken uiteindelijk zal leiden tot afstel.